Mopedy Stadion



Jedním ze dvou výrobců mopedů
v Československu byl n.p. Motor České Budějovice, který tato vozidla vyráběl ve svém závodě Stadion Rakovník. Již název závodu napovídá, že se zde dříve vyráběla jízdní kola. Podle vzpomínek pamětníka, který v uvedeném závodě pracoval více jak 45 roků, naposledy ve funkcích mistr montáže a vedoucí vývoje, to byla právě vývojová konstrukce jízdních kol (konstruktér pan Sovadina), která zpracovala většinu technické dokumentace mopedů. Jednalo se zejména o vidlici, sedlo, kola, řídítka a další komponenty rámu.

Odborná publikace V. Chlada "Jednostopá vozidla v datech a číslech, NADAS 1967" uvádí:
"Výroba mopedů Stadion S 11 byla zahájena v roce 1957 a byl prvním mopedem, vyráběným v Československu." Shora uvedený pamětník pan Zikan však říká, že mopedy S11 se začaly vyrábět v roce 1958 s velkými potížemi. Dříve, než se rozběhla sériová výroba mopedů S11, bylo vyrobeno cca 20 ks prototypů s motorem Fichtel a Sachs. Předpokládalo se, že tyto motory o obsahu 48 cm3 z tehdejší NSR budou do našich mopedů montovány běžně, ovšem tehdejší politická situace zřejmě této kooperaci nepřála. Motory to byly výborné a již v roce 1958 jich bylo vyrobeno přes 2 500 000!

Pro tento model mopedů byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který vyráběl n. p. Motor České Budějovice. Je to motor dvoudobý, s vratným vyplachováním, karburátorový, chlazený vzduchem náporově.

Další